Net als De Koningh Coding & Labeling bestaat ook Johma dit jaar vijftig jaar. En dat is niet alleen een getal in de ogen van directeur operations Remco Rijsenbrij . “Er spreekt senioriteit uit. Een bedrijf heeft daarmee zijn bestaansrecht bewezen en begrijpt als leverancier jouw bedrijf. Daarbij is serviceverlening een vanzelfsprekend onderdeel.”
’s Lands bekendste salademerk Johma ‘oet Twente’ produceert jaarlijks 31 miljoen kilo salade. In totaal gebruikt Johma 1500 verschillende grondstoffen voor 340 verschillende producten, gebaseerd op 300 recepten. Dat varieert van producten met een aardappelcomponent tot en met de smeersalades voor broodjes en toast en salades voor het ambachtelijke kanaal. Bij dat laatste gaat het om kleinere volumes. Het overgrote deel van de producten wordt verpakt in de bekende plastic saladebakjes die in iedere supermarkt te vinden zijn. Dat zijn er maar liefst 98 miljoen op jaarbasis. Daarnaast verpakt Johma de salade voor B2B-klanten als groothandel en foodservice voor een klein deel in emmers van één, vijf en tien kilo. In totaal beschikt de saladefabrikant over 24 verpakkingslijnen. “Wij kunnen goed op- en afschalen qua volume. Dat geldt zowel voor de productie en verpakkingscapaciteit als het personeel. We hebben namelijk hele grote pieken met Kerst en Pasen en ook in de zomer verkopen we meer dan in de rest van het jaar.”
Elektronisch georiënteerd
Johma werkt het liefst zo geautomatiseerd mogelijk. Om die reden is het ook overgeschakeld op Nicelabel en Linx 8900 kleinkarakter inkjetprinters die daarmee compatibel zijn. “We werken al heel lang met elektronische systemen als het gaat om de orderverwerking voor de grote klanten”, zo vertelt directeur operations Rijsenbrij. “Zij plaatsen hun orders elektronisch en wij handelen alles elektronisch af, tot en met de factuur. De rekening wordt vervolgens ook weer elektronisch betaald.” Via het ERP-systeem wordt uit de productiedatum ook automatisch de THT-datum gegenereerd die op de verpakking komt te staan. “Dus daar hoef je ook niet meer over na te denken.”
Johma productcodering geautomatiseerd
Tegen die achtergrond is het een logische stap dat Johma ook het ingeven van de productcoderingen wilde automatiseren. Daarom koos het voor een type printer dat centraal vanuit het ERP-systeem kan worden aangestuurd. “De vorige printers die we hadden, van een ander merk, waren verouderd en hadden die ‘uitgang’ niet. Het was de vraag of we met het vorige merk door moesten of toch overschakelen op een andere machine. Uiteindelijk hebben we testen gedaan met de beide printers en de Linx 8900 kwam daar het beste uit. Het personeel kon daar ook het beste mee uit de voeten.” Johma liet vervolgens bijna 30 stuks van dit printertype installeren die het bij De Koningh huurt. Het kocht er ook een Nicelabel-pakket. “Hiermee wordt de informatie voor productcoderingen rechtstreeks vanuit het ERPsysteem naar de printer gestuurd. Ingeven aan de lijn is dan niet meer nodig.” De saladeproducent gebruikt voor het coderen overigens vochtbestendige inkten. “We vullen de producten vrij koud af maar willen ze vervolgens wel op 6°C aan de consument kunnen aanbieden. Dat betekent dat er vrij veel condensvorming optreedt. Normale inkt gaat dan snel ‘drijven’, zodat we een speciale inkt nodig hadden.”
160 labels per minuut
Voor het etiketteren gebruikt Johma Altech etiketteerlijnen die het al eerder bij de Koningh had aangeschaft. Het gebruikt louter voorbedrukte zelfklevende etiketten die met een snelheid van 160 stuks per minuut worden aangebracht. De saladebakjes krijgen als eerste een banderol die met behulp van metalen geleiders om het bakje worden geplaatst. Daarnaast brengt het systeem een onderetiket aan. Vervolgens wordt er met een scanner gekeken of het juiste onderetiket is geplaatst. Dat gebeurt allemaal in één unit. Die uitgebreide manier van etiketteren op de plastic bakjes voor consumenten wordt zowel op de salades van het Johma-merk als die voor de huismerken van retailers gebruikt. “Daarnaast brengen we ook nog wel eens een actie-etiket op de zijkant aan.” Op deze manier verpakt, codeert en etiketteert Johma 40 miljoen stuks van het Johma- en 24 miljoen van het huismerk van de desbetreffende retailer. Dat komt neer op zo’n tweederde van de totale productie.
Uitwisselbare slede
Bij een rondgang van de productie valt een etiketteerlijn in het bijzonder op. Het gaat om een lijn waarbij geswitcht kan worden tussen twee verschillende etiketteerunits met alle drie de mogelijkheden die Johma heeft, namelijk banderol, onder- en bovenetiket. “Deze slede hebben wij speciaal laten bouwen met het oog op de capaciteit. Als we een compleet nieuwe lijn zouden bouwen zouden we te veel capaciteit hebben. Nu kunnen we op deze lijn wisselen tussen een Johma product en een huismerk of twee verschillende huismerken.”
Palletlabel
Na het etiketteren worden de bakjes via pick&place machines in trays geplaatst die een EAN-codering krijgen aangebracht op een blanco label. Vervolgens worden de dozen met zeven palletisers op pallets geplaatst. Voordat de pallets in het magazijn worden ingeslagen worden ze voorzien van een palletlabel. Dat gebeurt ook bij de uitslag van de pallets. Ook de pallets met grondstoffen krijgen bij de inslag in het magazijn een palletlabel zodat ze exact zijn te traceren.
Leverancier moet er staan
Johma kan, met een TD die in drie ploegen werkt, zelf veel storingen oplossen. Daarnaast is de servicemonteur van De Koningh snel ter plaatse, is de ervaring van Rijssenbrij, die een duidelijk mening heeft over het partnerschip tussen leverancier en afnemer. “Als ik een probleem heb, dan wil ik dat een leverancier mij helpt, welk contract ik ook heb. Als hij dat niet doet, dan is dat niet de goede partij voor ons. Want stilstand kunnen we ons niet veroorloven.”